Öğretmenin Görevi
Veysi ERKEN
Genel olarak öğretmenin nitelikleri
üzerinde durulur. Öğretmen şöyle olmalı böyle olmalı denilir. Esasında bir
öğretmenin görevleri tartışılmalıdır. Tabii ki bir öğretmen vazifesini hakkıyla
ifa edebilmesi, vazifeyi gerektiren niteliklerle donanımını ve şuurunu zorunlu
kılar.
Kanaatimize göre okul öncesinden
üniversiteye kadar her eğitimcinin görevleri kısaca şu şekilde özetlenebilir.
1-
Okutmak: Tedris, talim,
terbiye, tedip (Zihin, Kalp, Nefis) Bilgi Kaynağı: Vahiy, Sezgi, Akıl, Tecrübe,
Otorite. Özellikle bir metin okutmak.
2- Aklı kullandırmak: Sorgulamayı öğretmek, zihni faaliyetleri
geliştirmek. Hakikati aramayı öğretmek. Cedel yöntemini kullandırmak.
3-
Kendini bilmeyi
öğretmek.
Nefsini bilen Rabbini bilir anlayışı çerçevesinde kişinin kendi varlığı
üzerinde tefekkürünü kavraması gerekir. Bir başka deyişle her kültürün idealist eğitimcileri öğrencilerin zihni yapısını
geliştirmeyi esas
almış olmasına rağmen, İslam eğitimcileri
kalb eğitimine ve bunun yanında nefis. Terbiyesine de
çok büyük önem vermiştir.
4-
Tefekkür ettirmek: Neden, niçin, nasıl sorularını sordurmak,
eşyanın hakikatini idrak ettirmek. Eşyanın künhü hakkında nasıl düşüneceklerini
öğretmek.
5- Hafızayı geliştirmek
6-
Hikmeti/ Nazariyi
hayata uygulamayı öğretmek. Aklın hayata akması, Kur’anın uygulanması.
7-
Değerleri öğretmek,
değer kazandırmak:
Mutlak değer (iyi Kötü) Değerler bizi Mutlak varlıkla ahenkleştirir.
8-
Bilinmeyeni öğretmek: Bilinenden hareket
edilebilir.
9-
İlmi arttırmak: bilineni geliştirmek
10-
Bakış açısı
kazandırmak:
Yorumlamayı öğretmek. Mesela kötülük yapan bir öğrenciye şu soru sorulabilir.
Herkes bunu yaparsa ne olur?
11-
Tebliğ etmek,
rehberlik etmek:
Bilgi, beceri, hüneri, duyguları ulaştırmak
12- Model olmak: Öğrenciden istediğini kendisinin yapması. Öğretmen sadece neyi, ne zaman ve hangi öğretim safhasında
öğreteceğini bilmemeli, aynı zamanda öğretimin nihai gayelerine göre devamlı
hareket etmesini de göz önünde tutmalıdır. “Öğretmen, çocuklarımızın olmasını
istediğimiz tipte bir kişi olmalıdır."
13-
Arındırmak: Zekka/tezkiye etmek.
Öğrencinin kötü nitelik ve davranışlarını tasfiye etmek.
14-
Düşmanı tanıtmak: İlimden ve amelden
uzaklaştırıcı nitelikleri öğretmek. Kötü öğrenci yoktur. Kötülüye sevk eden,
teşvik eden çevre vardır.
Görev
listesi uzatılabilir.
Kanaatimize
göre maddeleştirdiğimiz görevi ifa eden bir eğitimci –anasınıfından üniversiteye
kadar- muallimlik, mürebbilik ve müeddiplik vazifesini kâmilen yerine getirmiş
olur.
Selam ve Sabırla...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?