1-Nifak, Münafık ve
Günümüzde Nifak Hareketleri
Veysi ERKEN
“Doğrudan doğruya Kuran’dan
alıp ilhamı,
Asrın idrakine
söyletmeliyiz İslâm'ı” diyor merhum Mehmet
Akif.
İslam’ı asrın idrakine söyletebilmek için
“tefekkür zemin”imizi İslamî ilke ve kurallara dayandırmak mecburiyetindeyiz.
Biliyoruz ki, “kem âlât ile kemâlat olmaz”
Düşünme zeminimiz “kem ilke ve kurallar”dan
oluşuyorsa tefekkürün sonucundaki çıkarımlarımız da “kem” olur.
Olay ve olgulara kem ilke ve kurallarla
değil, Kur’anî ilke ve kurallarla anlamaya çalışalım.
Özellikle hayatı bu bağlamda anlamaya
çalıştığımızda Hz. Peygamber döneminden beri “nifak” hareketleriyle
karşılaşıyoruz.
Hayatı Kur’an ve onun uygulayıcısı olan Hz.
Muhammed’in sünneti ( yaşayışı, uygulamaları, davranışları ve tavsiyeleri) ile
anlamaya çalışmak durumundayız.
Rabbulalemin vahyettiği kelamında “insanı”
değişik boyutlarıyla tavsif eder.
Bu tavsiflerden birinde insanları Mümin, Kâfir
ve Münafık diye ayırır.
Hatta. Bu sıfatlarla bilinen müstakil sureler
vardır.
Müminun Kırkıncı suredir. 85 ayet. Kafirun
109 sure 6 ayet ve munafikun 63 sure ve 11 ayettir.
Yine Bakara süresinin ilk 5 ayeti müminleri
6,7 kâfirleri ve 8-15 ayetleri münafıkları anlatır.
Tabii ki, münafıkların tarihi süreç içindeki
rollerini anlatacak değiliz.
Eğer. İlhamı Kur’andan alıp asrın idrakine İslami
söyleteceksek günümüzün münafıklarını ve nifaklarını bilmek, anlamak ve teşhir
etmek durumundayız. Bunları anlatırken Hz. Peygamber’in (s.a.v.) dönemindeki
münafıkların tutum, tavır ve eylemlerine de atıfta bulunmak gerekir.
Nifak, terim olarak “içinden kâfir olup,
dışından Müslüman görünen kimsedir. Bir başka deyişle münafık kendini mümin
göstererek sözde imanlı olduğunu savunup Allah’a, Resulüne ve müminlere
düşmanlığını gizleyen kimsedir. Nafıka denilen deliğin dışı nasıl dümdüz,
yeryüzü gibi görünür ve aslında içi delik ise, münafığın da dışı başka içi
başkadır. Nifak’ın yer altındaki kanal, tünel anlamını göz önüne aldığımızda
münafığın da İslâm perdesi altında gizlendiğini görürüz. (1)
Nifak genel anlamda iki boyutta ele
alınmıştır.
1-itikadi :
“Akidenin hilafına hareketi ifade eder. İtikadi nifak imanda mürailiği ifade
eder.” (2)
2- Ameli:
Ameli nifak Müslüman toplumun içinde olduğu halde, vaziyete veya menfaatine
göre tutum geliştirenleri ifade eder.(3)
Kanaatimize göre ameli münafıkların akideleri
de bozuktur. Davranışları İslami ilke ve kurallara göre değil, menfaat veya
bağlı oldukları merkezlere göre şekillenir. Hz. Peygamber döneminde ameli nifak
hareketi içinde bulunanlar hem siyasi güç devşirme peşinde olmuşlardır, hem de
Yahudi topluluğu ile birlikte hareket etmişlerdir. Bu tutum ve davranışlarıyla
İslam toplumu içinde daimi ifsadın içinde olmuşlardır.
Hz. Peygamber s.a.v. döneminden beri var olan
“nifak hareketleri” şekil ve yöntem değiştirerek her devirde var olmuş ve
varlığını günümüzde de devam ettirmektedir.
Nifak hareketi evirilerek Haşhaşine dönüşmüş
ve tapınakçıların ortağı ve uzantısı haline gelmiştir.
Günümüzde ise nifak hareketleri yöntem ve
araçlarını geliştirerek varlıklarını sürdürmektedir.
YARIN DEVAM EDECEĞİZ İNŞALLAH
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?