Denetimin Yaptırımı Yoksa
Veysi ERKEN Dr.
Hukuk denilen kanun nizamında adalete dayalı Denetim, yaptırım olmadığından “Suç”lar artmakta, “Ceza”lar işe yaramamaktadır. Bu sebeple her alanda “Suç” oranları ve “hakk” ihlalleri gittikçe artmaktadır.
Bizim inancımıza, İslam’a, töremize, örf ve adetlerimize aykırı bir şekilde yapılan düzenlemeler sebebiyle toplum adeta “suç” işleme mekanizmasına dönüştürülmekte ve toplumda cinnet hali oluşmaktadır.
Adeta “yapanın yanında kâr kaldı” anlayışı tahkim edilmektedir.
Bununla ilgili misaller sıralanabilir, hatta binlercesi verilebilir.
Mesela ticari emtialarda, üretimde, gıda ve temizlik sektöründe “”Denetim” yapılmakta, taklit, tağşişler tespit edilmektedir.
Bu denetimlerin yaptırım gücü olmadığından bahsi geçen alanlarda “suç” işleme oranları azalmamakta aksine artmaktadır. Bu tür işletmelerin faaliyetleri tamamen durdurulsa veya el konulsa bu suçlar ortadan kalkar.
Bir diğer misal öldürme, tecavüz, teşhircilik, fuhuş, casusluk gibi suçlardan verilebilir. Haksızca insan öldürme suçunun cezası idam olsa suçların azalması kesinlik kazanır.
Tecavüz, teşhircilik, fuhuş, casusluk gibi suçları işleyenlere denk cezalar verilmiş olsa bu fiilleri işleyenlerin sayısı azalır. Denetimle yakalanan suçluları hapishanede birkaç yıl besleyerek dışarıya salmak çözüm değiş, suça teşvik olmaktadır.
Kısaca denetim yapıyor, yakalıyoruz diye övünüyoruz.
Suçluları yakaladıktan sonra dönüp cinayetler artıyor diye yakınmaya devam ediyoruz.
Irza tasallut, hırsızlık ve binlerce suç cezasız kalmakta ve toplumda bunalım, şiddet artmaktadır diyoruz.
Bize göre toplumda huzurun sağlanmasının bir tek yolu vardır.
İnancımıza göre bir hukuk düzenini işletmek, denetlemek ve kanuni mevzuatımızı ona göre düzenlemektir.
Ancak böyle bir düzenleme ve denetleme ile toplumda her “suç”a uygun “ceza” verilebilir ve huzur sağlanabilir. Bunlar yapılmazsa denetim suçu arttırmaktan başka bir işe yaramaz.
Hâsılı kelam.
Hak ve hukuka uygun “adil” düzenlemelerin ve denetimin yapılması ve bu yolla “suç” ve ceza” denkliğinin sağlanması toplumsal huzur ve refah için elzemdir, şarttır ve acilen yapılması gereklidir.
Bizim inancımıza, İslam’a, töremize, örf ve adetlerimize uygun düzenlemeler ve denetlemeler yapılmadığı müddetçe toplumun adeta “suç” işleme mekanizmasına dönüşmesine ve toplumda cinnet hali oluşmasına engel olunamayacaktır.
Selam ve Sabırla… 22.06.2026