Anayasa
Veysi ERKEN
Her seçin öncesinde olduğu gibi bütün partiler “yeni
Anayasa” vaadinde bulundular. Vaatlerin boşa çıkmaması
gerekir. Ben yine umutsuzum. Bunun
nedeni partilerin yönetimindekilerin samimi olmayışıdır.
Bilinen bir gerçek şudur. Samimi
olarak yeni Anayasa isteyenler bir
“ANAYASA METNİ” taslağı hazırlar ve bütün partilere ve topluma sunar. Bir aylık
tartışmadan sonra taslak metine dönüştürülür ve meclisten/referandumdan
geçirilir.
Bizde böyle olmuyor. Komisyon
kurulur ve millet bir dahaki seçime kadar oyalanır.
Bu gerçeği bilmeme rağmen 2002
yılında taslak olarak yayınladığım “ANAYASA
METNİMİ” tekrar milletimin görüşüne sunuyorum.
Umarım ki, partiler faydalanır ve
bir ay içinde ülkemizi hak, özgürlük, refah ve huzur alanlarında lider konuma getirecek ANAYASA yürürlüğe girer.
İşte 2002’nin metni:
ANAYASA (Teklif)
Gerekçe
Biz, Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları aramızda daha mükemmel bir birlik ve adalet
kurmak, yurt içinde düzeni, yurt
dışında ortak savunmayı sağlamak, genel refahı yükseltmek, hürriyetin
nimetlerini kendimiz ve bizden sonra gelecek nesiller için sağlamak üzere bu Anayasayı Türkiye Cumhuriyeti için
düzenledik ve kabul ettik.
Madde-I
Yasama yetkileri TBMM’de toplanır.
Meclis bir dinin gereklerinin yerine getirilmesini yasaklayan, konuşma ve basın
özgürlüğünü kısıtlayan, insanların barışçıl bir şekilde toplanma hakkını ve
memnun olunmayan bir durumun giderilmesi için hükümete dilekçe verme hakkını
engelleyen bir yasa yapamaz.
TBMM dört yılda bir seçilen üç yüz
üyeden oluşur. TBMM üyeleri İl Genel Meclis üyelerinin seçilebilmesinde aranan nitelikler bulunmalıdır.
Yirmi beş yaşını tamamlamış her
T.C vatandaşı İl Genel Meclisleri ve TBMM üyeliğine seçilebilir.
Milletvekilliği illerin kayıtlı nüfus oranına göre düzenlenir. Boşalan üyelik
için o seçim çevresinde kalan süre için bir ay içinde seçim yapılır.
Nüfus sayımları elektonik ortamda
yapılır ve güncellenir. Nüfus sayım esasları kanunla belirlenir. Nüfus yoğunluğuna göre ülke yüz elli seçim
bölgesine ayrılır ve her seçim çevresinin
iki temsilcisi olur.
Meclis kendi başkanını ve diğer
üyelerini seçer. Görevle ilgili konularda üyelerini ve üst derecedeki memurları
suçlama hakkı meclisindir. Meclis
üyeleri ve üst derecedeki memurlar meclisin kararıyla Anayasa mahkemesi
tarafından yargılanır. Kararlar üçte iki çoğunlukla alınır. Suçlanan üye ve
memurların suçlu bulunmaları halinde verilecek ceza görevden çıkarma, fahri
veya ücretli memurluk görevinden yoksun bırakılmaktan öteye gidemez. Bununla
birlikte yasaya göre hüküm ve cezaya çarptırılır.
Meclisler her yıl Ekim ayında
düzenli olarak toplanır. Meclisler kendi çalışma usullerini belirlemekte
serbesttirler. Her meclisin çoğunluğu müzakere için gerekli yeter sayıdır.
Üyelerin devamını sağlamak için meclisler gerekli düzenlemeleri yapar.
Meclisler kendi tüzüklerini belirler ve üyelerini üçte iki çoğunlukla üyelikten
çıkarabilir.
Meclis üyeleri ödenek alırlar. Bu
ödenekler genel ve yerel bütçelerden karşılanır. Miktarı seçim döneminde belirlenir ve yeni
döneme kadar arttırılmaz.
Vatana hıyanet, cinayet ve asayişi
bozucu suç işlemedikçe masundurlar, tevkif edilemezler. Meclis üyeleri başka
bir görev alamazlar. Meclisteki konuşmalarından ve düşüncelerinden dolayı
hiçbir yerde sorguya çekilemezler.
Gelir getirici kanunlar TBMM kabul
edildikten sonra Başkanın onayıyla yürürlüğe girer. Başkanın onaylamaması
durumunda kanun üçte iki çoğunluk kabulü ile yürürlüğe girer.
Meclis ülkenin genelini
ilgilendiren vergi, resim ve harçlarla ilgili düzenlemeleri yapar.
TBMM’nin öteki görevleri
şunlardır.
Türkiye Cumhuriyeti Devleti adına
krediler almak,
Para basmak ve değerini belirlemek,
Tabiiyet düzenlemelerini belirlemek,
İflas kanunlarını düzenlemek,
Türkiye Cumhuriyeti devletinin paralarını,
bonolarını ve diğer ürünlerini taklit edenlere uygulanacak cezaları belirlemek,
İletişimi düzenlemek,
Savaşa karar vermek ve halk oyuna
sunmak,
Savunma için orduda gereken
düzenlemeleri yapmak ve tahsisatını belirlemek,
Dış işleri ve dış ticaretle ilgili her türlü düzenlemeyi yapmak. Yerel meclislerin yetkisi yoktur.
Türkiye Cumhuriyeti
Devletinde hiç kimseye asalet unvanı
bağışlanamaz. Meclis üyeleri, ücretli ve fahri görevliler hediye, tahsisat ve
unvan alamaz.
Madde –II
Yürütme Türkiye Cumhuriyeti Devleti
Başkanında bulunur. Başkan ve yardımcısı dört yıl için doğrudan halk tarafından
seçilir. Başkan seçilebilmek için geçerli oyların en az yüzde ellisini almak
şarttır. Adaylardan hiçbiri yüzde elliği aşamamışsa ikinci oylamaya en çok oy
alan iki kişi arasında en geç on beş gün içinde gerçekleştirilir.
Başkanın istifası, görevden
azledilmesi veya ölümü halinde kalan süreyi Başkan yardımcısı tamamlar. TBMM
başkanı Başkan yardımcılığına getirilir. Bir kişi en fazla iki dönem başkanlık
yapabilir.
Bakanlar kurulu başkan tarafından
yasama meclisi üyelerinin dışından seçilen ve meclis tarafından onaylananlardan
oluşur. Yasama meclisi üyeleri arasından Bakanlar Kurulu üyeliğine seçilen
meclis üyeliğinden istifa etmiş sayılır.
Seçim Türkiye Cumhuriyeti Devletinin
ve temsilciliklerinin bulunduğu yerlerde aynı günde yapılır. Otuz yaşanı
tamamlamış ve Anayasa ile belirlenmiş engeli olmayan her Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşı aday olabilir.
Başkan ve Bakanlar Kurulu üyeleri
seçildikleri tarihten itibaren kendilerine bir ödenek ayrılır. Bu ödenek
miktarı dönem sonuna kadar arttırılamaz. Başkan, yardımcısı ve Bakanlar
Kuruluna ayrılacak ödeneğin miktarını TBMM belirler.
Başkan ve Bakanlar kurulu yemin
ederek göreve başlar.
Başkan ordunun tabii başkanıdır.
Başkan vatana hıyanet ve kişilere
yönelik suçlar haricindeki cezalarda af ve ceza indirimi yetkisine sahiptir.
Başkan üst derecedeki memurların
atamalarında yetkilidir. Üst derecedeki memurlar başkanın seçilmesiyle birlikte
görevlerinden ayrılmış sayılırlar. Başkan dilediği memurla çalışmaya
yetkilidir.
Madde-III
Adaletin sağlanması yargı yoluyladır.
Yargı Anayasa mahkemesinden ve illerde TBMM tarafından kurulacak mahkemelerden
oluşan bağımsız bir güçtür. Yargılama yetkisi yargıyı ilgilendiren bütün
anlaşmazlıkları kapsar.
Yargılama suçun işlendiği yerde ve
açık bir şekilde gerçekleştirilir.
Vatana hıyanet, Türkiye Cumhuriyeti
Devletine karşı savaşa girmek, ya da düşmana yardım etmekle olur. Hıyanet sabit
olmadıkça kimse hıyanet suçuyla mahkum edilemez. Hıyanet suçu ile mahkum edilenin cezası
ömür boyu devam eder. Hıyanet suçunun cezasını kararlaştırmaya TBMM yetkilidir.
Her birey halkın sahip olduğu bütün
ayrıcalık ve dokunulmazlıklara sahiptir. Savunma hakkı vazgeçilmezdir.
Delilleri toplamak ve suçu ispat yargıçların görevidir. Her türlü yargılama
açık gerçekleştirilir.
Madde-
IV
Her türlü idari eylem ve hizmet
birimi denetime tabidir. Bireyin hakkını arama ve bilgilenme hakkını kullanması
denetimle sağlanır. Denetim yargı organları, sivil toplum kuruluşları, mesleki
teşekküller ve bireyler marifetiyle gerçekleştirilir.
Madde-V
Anayasada TBMM üyelerinin dörtte üç
çoğunluğunun teklifi ve referanduma katılanların yüzde yetmişinin olumlu
oylarıyla değişiklik yapılabilir. Meclis genel yasalarla ve yargılama
usullerinin doğruluk derecelerinin ispatı ve etki derecelerini tayin etmeye
yetkilidir. Meclis Türkiye Cumhuriyeti Devletine ait arazi ve emlaki tasarruf
etmek ve bu emlak ve araziyi ilgilendiren
bütün yasaları yapmaya yetkilidir.
Türkiye cumhuriyeti Devleti toprak bütünlüğünü
bütün saldırganlıklara karşı koruyacak ve dış güvenlikten sorumlu ordusu
vasıtasıyla tedbir alacaktır.
Madde-
VI
İş bu Anayasa ile buna dayanarak yapılacak kanunlar, yapılmış ve Anayasal
yetkiler çerçevesinde yapılacak antlaşmalar ülkenin temel hükümlerini teşkil
eder. Meclis üyeliği ve memurluklar için dinî inançlarla ilgili nitelikler
aranmayacak ve dini inançların yerine getirilmesine engel olunmayacaktır.
Genel ve yerel meclis üyeleriyle,
yürütme, yargı ve denetim birimlerinin bütün üyeleri yemin ederek Anayasaya
bağlı kalacaklardır.
Madde VII
Bireyin
bilgi edinme, beceri geliştirme ve değiştirme hakkı hiçbir gerekçe ile
engellenemez ve kısıtlanamaz. Yürütme organı bireyin bilgi edinme ve beceri
geliştirme hakkını kullanabilmesine zemin hazırlamayla yükümlüdür.
Madde-VIII
Bu anayasa halkın en az yüzde yetmiş
beşinin oylarıyla onaylanma tarihinden
itibaren yürürlüğe girer
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?