3 Kasım 2025 Pazartesi

Mehir- Nafaka

Mehir- Nafaka

Veysi ERKEN Dr.

Türkiye’de “Ev”lenmek zor zanaat olmuş “süresiz NAFAKA” sebebiyle.

“MEHİR” anlamlı ve geçerliliği olsaydı “NAFAKA” zulmü ortadan kalkardı.

Tabii ki evlilik İslam hukukuna uygun gerçekleştirilseydi mehir anlamlı olur ve süresiz nafaka zulmünü ortadan kaldırırdı.

İnternette belgi seyretmişsiniz.

Evlenmek isteyen iki gencin nikâhını kıyan imam, "Mehir olarak ne belirlediniz? Daha önceden haberiniz var mı ne olduğuna dair?" diyerek geline belirlediği mehir miktarını soruyor ve gelin de "Sadece 10 gram altın, başka hiçbir şey istemiyorum" yanıtını veriyor.

DAMAT SORDU: AZ MI GELDİ?

Bu cevap, ortamda kısa bir sessizlik oluşturdu. Sessizliği bozan ise gelinin annesinin gülme sesi oldu. Damadın tebessüm ederek "Az mı geldi?" demesi üzerine anne "Bence az yani, mehirin asıl bir amacı vardır" diyerek düşüncelerini ifade etti. Gelinin mehir isteği annesini üzdü! İmam nikahı videosu sosyal medyada viral oldu - Medya Haberleri

Benim kanaatime göre de az olmuş.

Tabii ki “evlilik” İslam hukukuna göre olsaydı.

Bilindiği üzere “evlilik”in rükun ve şartları vardır ve boşanma halinde “nafaka”yı gerektirir.

Maalesef evliliğin sona ermesi veya erdirilmesi halinde nafaka erkekler için yıkım haline gelmiş vaziyettedir.

Hele hele süresiz nafaka kavramı “aile”yi felç etmiş, dağıtmış haldedir. Neredeyse aile kavramını ortadan kaldırmıştır denilebilir.

Aile kavramı İslam hukukuna göre aile kavramı anlam bulsaydı süresiz nafaka olmaz, MEHİR devreye girerdi.

Bunun için günümüzün şartlarında istenen MEHİR az olmuştur denilebilir.

Bilindiği üzere “Nikâh; şer‘an aranan şartlar çerçevesinde aralarında evlenme engeli bulunmayan bir erkekle bir kadının hayatlarını geçici olmaksızın birleştirmelerini sağlayan akdi ve bu yolla eşler arasında meydana gelen evlilik ilişkisini ifade eder. 

Nikâh akdinin kurulması ve geçerli sayılması için birtakım rükün ve şartları taşıması gerekir. Rükün kavramıyla ilgili görüş ayrılığına bağlı olarak nikâh akdinin rüknünün icap ve kabulden ibaret olduğunu söyleyen Hanefîler akidle ilgili diğer gereklilikleri in‘ikad, sıhhat (cevaz), nefâz ve lüzum şartları olmak üzere dört gruba ayırır.” 

Sahih nikâh karı-koca ilişkisinin helâl olması, mehir, nafaka, hurmet-i musâhere, nesep, mirasçılık gibi evliliğin bütün sonuçlarını doğurur. Geçerli bir nikâh akdi bu hukukî sonuçlar yanında karı kocaya hukukî yönü de bulunan karşılıklı birtakım ahlâkî/dinî haklar sağlar ve onlara bazı ödevler yükler.NİKÂH - TDV İslâm Ansiklopedisi

Mehir nikâhın önemli bir unsurudur ve miktarı çok olduğu takdirde boşanmayı zorlaştırır, kadının boşama halinde geçimini sağlar. Nafaka kavramı da anlamını bulur.

“Mehrin tamamı nikâh anında ödenebileceği gibi tamamının veya bir kısmının ödenmesi daha sonraya da bırakılabilir. Bir kısmının peşin (mehr-i muaccel), kalanının daha sonra (mehr-i müeccel) ödenmesi genel bir uygulama gibi görünmektedir. Boşanmaların sık rastlandığı Kuzey Afrika bölgesinde belli dönemlerde mehrin sonraya bırakılan kısmının boşama hakkının kötüye kullanımını engellemek için yüksek tutulduğu belirtilmektedir. Mehir için herhangi bir vadenin belirlenmediği durumlarda mahallî örf ve âdetler esas alınır. Taraflardan birinin ölümü halinde veya boşanma durumunda mehrin vadesinin geldiği kabul edilir. Mehir bütünüyle kadının malıdır, onda dilediği gibi tasarruf edebilir.” MEHİR - TDV İslâm Ansiklopedisi

“Mehir bütünüyle kadının malıdır, onda dilediği gibi tasarruf edebilir.” İfadesi işletilebilirse evlilik sıhhatli olur. Gelinin mehrin belirli amacı yardır demesi yerinde ve haklı bir itirazdır.

Süresiz NAFAKA zulmünü ortadan kaldıracak evsaftadır.

Selam ve Sabırla…03.11.2025

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?