Mehir- Nafaka
Veysi ERKEN Dr.
Türkiye’de “Ev”lenmek zor zanaat olmuş “süresiz NAFAKA” sebebiyle.
“MEHİR”
anlamlı ve geçerliliği olsaydı “NAFAKA” zulmü ortadan kalkardı.
Tabii
ki evlilik İslam hukukuna uygun gerçekleştirilseydi mehir anlamlı olur ve
süresiz nafaka zulmünü ortadan kaldırırdı.
İnternette
belgi seyretmişsiniz.
Evlenmek
isteyen iki gencin nikâhını kıyan imam, "Mehir olarak ne
belirlediniz? Daha önceden haberiniz var mı ne olduğuna dair?" diyerek
geline belirlediği mehir miktarını soruyor ve gelin de "Sadece
10 gram altın, başka hiçbir şey istemiyorum" yanıtını
veriyor.
DAMAT SORDU: AZ MI GELDİ?
Bu cevap, ortamda kısa bir
sessizlik oluşturdu. Sessizliği bozan ise gelinin annesinin gülme sesi oldu.
Damadın tebessüm ederek "Az mı geldi?" demesi
üzerine anne "Bence az yani, mehirin asıl bir amacı
vardır" diyerek düşüncelerini ifade etti. Gelinin
mehir isteği annesini üzdü! İmam nikahı videosu sosyal medyada viral oldu -
Medya Haberleri
Benim kanaatime göre
de az olmuş.
Tabii ki “evlilik”
İslam hukukuna göre olsaydı.
Bilindiği üzere “evlilik”in
rükun ve şartları vardır ve boşanma halinde “nafaka”yı gerektirir.
Maalesef evliliğin
sona ermesi veya erdirilmesi halinde nafaka erkekler için yıkım haline gelmiş
vaziyettedir.
Hele hele süresiz
nafaka kavramı “aile”yi felç etmiş, dağıtmış haldedir. Neredeyse aile kavramını
ortadan kaldırmıştır denilebilir.
Aile kavramı İslam
hukukuna göre aile kavramı anlam bulsaydı süresiz nafaka olmaz, MEHİR devreye
girerdi.
Bunun için günümüzün
şartlarında istenen MEHİR az olmuştur denilebilir.
Bilindiği üzere “Nikâh;
şer‘an aranan şartlar çerçevesinde aralarında evlenme engeli bulunmayan bir
erkekle bir kadının hayatlarını geçici olmaksızın birleştirmelerini sağlayan
akdi ve bu yolla eşler arasında meydana gelen evlilik ilişkisini ifade eder.
…
Nikâh
akdinin kurulması ve geçerli sayılması için birtakım rükün ve şartları taşıması
gerekir. Rükün kavramıyla ilgili görüş ayrılığına bağlı olarak nikâh akdinin
rüknünün icap ve kabulden ibaret olduğunu söyleyen Hanefîler akidle ilgili
diğer gereklilikleri in‘ikad, sıhhat (cevaz), nefâz ve lüzum şartları olmak
üzere dört gruba ayırır.”
…
Sahih nikâh karı-koca ilişkisinin helâl olması, mehir, nafaka, hurmet-i musâhere, nesep, mirasçılık gibi evliliğin bütün sonuçlarını doğurur. Geçerli bir nikâh akdi bu hukukî sonuçlar yanında karı kocaya hukukî yönü de bulunan karşılıklı birtakım ahlâkî/dinî haklar sağlar ve onlara bazı ödevler yükler.” NİKÂH - TDV İslâm Ansiklopedisi
Mehir nikâhın önemli bir unsurudur ve
miktarı çok olduğu takdirde boşanmayı zorlaştırır, kadının boşama halinde
geçimini sağlar. Nafaka kavramı da anlamını bulur.
“Mehrin tamamı nikâh anında ödenebileceği gibi tamamının veya bir kısmının ödenmesi daha sonraya da bırakılabilir. Bir kısmının peşin (mehr-i muaccel), kalanının daha sonra (mehr-i müeccel) ödenmesi genel bir uygulama gibi görünmektedir. Boşanmaların sık rastlandığı Kuzey Afrika bölgesinde belli dönemlerde mehrin sonraya bırakılan kısmının boşama hakkının kötüye kullanımını engellemek için yüksek tutulduğu belirtilmektedir. Mehir için herhangi bir vadenin belirlenmediği durumlarda mahallî örf ve âdetler esas alınır. Taraflardan birinin ölümü halinde veya boşanma durumunda mehrin vadesinin geldiği kabul edilir. Mehir bütünüyle kadının malıdır, onda dilediği gibi tasarruf edebilir.” MEHİR - TDV İslâm Ansiklopedisi
“Mehir bütünüyle kadının malıdır, onda
dilediği gibi tasarruf edebilir.” İfadesi işletilebilirse evlilik sıhhatli
olur. Gelinin mehrin belirli amacı yardır demesi yerinde ve haklı bir
itirazdır.
Süresiz NAFAKA zulmünü ortadan kaldıracak
evsaftadır.
Selam ve Sabırla…03.11.2025
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?