14 Eylül 2023 Perşembe

Talim’den Önce Terbiye şart

 Talim’den Önce Terbiye şart

Veysi ERKEN Dr.

Maalesef eğitim sistemi yıkım, işe yaramaz hale getirme sistemi vardır. Ahlaki yönden insanı İslam’dan ve her türlü iyilikten uzaklaştıran bir sistemdir.

Takriben 30 yıl önce sunduğum bir tebliğde  “Türkiye’de Terbiye’siz Talim vardır” diye bir tespitte vardır.

Evet, “Terbiye"sizlik katlanarak arttı ve her gün artıyor.

Bilhassa gayrı Müslim taife ve onların bilerek veya bilmeyerek piyonu olan taife “İslami ve ahlaki” olabilecek en ufak bir teşebbüse dahi tahammülleri yoktur ve hemen teşebbüsü durdurmayı sağlıyorlar.

Bilinen bir husustur.

Öğretim sisteminin asıl unsurları amaç, hedef, müfredat programı ve çevredir. Bina, derslik, sıra, kalem, öğretmen vs. tali unsurlardır.

Lafı uzatmayayım.

Terbiyenin olmadığı bir öğretim sisteminde talimin insanı ve milletleri mutlu edemeyeceği, felakete sürükleyebileceğini nefis bir şekilde izah eden bir hatıratı sizinle paylaşayım.

Ahmet Yaşar Zengin Beyin yaşamış olduğu ve terbiyenin ehemmiyetini anlatan bir ibretlik ders.

“Medresede yeni bir öğrenci grubu oluşmuştu. Beni de bu gruba dâhil etti. Eğitime başladık. 15 gün boyunca Kuran’dan, namazdan hiç bahsetmedi. Anlattığı konular:

1. Terbiye,

2. İnsanlar ve toplum ile iletişim kuralları,

3. Büyüklerin yanında oturma kuralları,

5. Dinleme kuralları,

6. Konuşma kuralları,

7. Helal ve haramı bilme,

Kısacası adabı muaşeret kurallarını anlattı. 15 günün sonunda sınav yaptı. Sınavdan geçer not alanlar medresede öğrenci oldu. Ben babama güvendiğim için önemsemedim sınavı geçemedim. Dolayısıyla öğrenciliğe kabul edilmedim. İkinci 15 günlük adabı muaşeret sınavından sonra medresede öğrenci oldum. 

Aradan yıllar geçti üniversitede hoca oldum. Osmanlı eğitimini araştırdım.  Araştırma neticesinde Osmanlı Eğitiminde:

1. Dinlemeyi öğretmek,

2. Okumayı öğretmek,

3. Konuşmayı öğretmek,

4. İletişimi öğretmek,

5. Helal ve Haramı öğretmek,

6. Adabı muaşeret kurallarını öğretmek,

Osmanlı eğitiminde ilim sahibi olmak isteyenlere yukarıdaki altı maddeyi ihtiva eden bilgiler ısrarla öğretilirdi, sonra detaylara geçilirdi…

Yıllar sonra babama sordum. 15 gün boyunca niye adabı muaşeret kurallarını anlattın? Öğrenmek istemeyenleri, öğrenciliğe niye kabul etmedin?

“Adabı muaşeret kurallarını bilmeyenler kendisine, hocasına, büyüklerine, ilme, vatanına, dinine saygısı olmaz. Helal ile haramı bilmez. Bu nedenle adabı muaşeret kurallarını anlattım. 

Hocaların, öğretmenlerin, ilim adamlarının adabı muaşeret kurallarını bilecek ve öğretecek. Liyakat, beceri veya irfan sahibi ilim nakletmekle veya ezberletmekle değil adabı muaşeret kurallarını öğretmekle başlar. Helal ve haramı öğretmeyen eğitim yuvaları liyakatli ve irfan sahibi insan yetiştirmez.” 

Babamın bana miras bıraktığı eğitim anlayışı:

Eğitim fakültesinde ilk 15 gün boyunca ders anlatmazdım. Adabı muaşeret kurallarını anlatırdım. Helâl, haram ve kul hakkını anlamak için Adabı muaşeret mecburi ders olmalıdır.

Babam ile yaşadığım bir anımı,  eğitime katkı olur diye anlattım.”

İbretlik bir hatıra.

Evet.

Terbiyesiz talim felakete yol açar.

Türkiye’de mevcut manzara bunun bir göstergesi.

Rabbulalemin akıbetimizi hayr eyleye.

Selam ve Sabırla… 14.09.2023

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?