Eğitimin Sosyal ve Kültürel Temelleri*
Veysi ERKEN
Nerede bir insan topluluğu varsa
orada insanın eğitilmesi söz konusudur. Tabii ki, insanın eğitilmesi hadisesi insanın
ilk büyüdüğü çevredir. Kendi geçmişimize baktığımızda insanın ilk büyüdüğü ve
eğitildiği çevre ailesi karşımıza çıkar.
Şartların değişmesi ve aile kavramının
hem anlam hem de içerik olarak farklılaşması eğitimin mekanını ve temellerini
değiştirmiştir. Aile yerine “okul” denilen mekanlar gündeme gelmiş oldu.
Tabii ki, “aile” yerine, “okul”
eğitimde zemin ve temel aramaya başlamış ve doğrudan “mürebbi” fonksiyonunu icra etmeye başlamıştır.
Bunun içindir ki, okulu aile yerine
ikame eden yapılar eğitime temeller aranmaya başlamış ve bu arayış günümüzde de
sürmektedir.
Tunay Kamer de bir akademisyen
olarak “Eğitimin Sosyal ve Kültürel
Temelleri”ni irdelemeye çalışmıştır.
Tunay Kamer bir akademisyen olarak özellikle
eğitimin sosyal ve kültürel temelleri ile ilgili kavramları, olguları ve
olayları derinlemesine tahlile çalışmış, ülkemizden ve diğer ülkelerden
örnekler vermiştir.
Yazma, anlama ve yorumlama çabasında
olanları hep takdir etmişimdir. Bu anlamda genç akademisyen Tunay Kamer dostumu
tebrik ediyorum.
Tunay Kamer hocamızın Eğitimin Sosyal ve Kültürel Temelleri
isimli hazırlamış olduğu kitap dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde
eğitimin sosyal temelleri ana başlığı altında kavramlar, sosyal yapı, eğitim
sosyolojisi yaklaşımları, eğitimin sosyal fonksiyonları ve bazı Türk
sosyologlarından bahsedilmiştir.
İkinci bölümde kültür tanımlandıktan
sonra kültürün fonksiyonları, kültür politikaları incelenmeye çalışılmıştır.
Üçüncü ve dördüncü bölümlerde Batı
ve Türkiye’de eğitimi etkileyen sosyal ve kültürel olay ve olgular üzerinde
durulmuştur.
Kitaplar hazırlanır, okunur ve
geliştirilir. Tunay hocamızın çalışmasına da bu bakış açısıyla baktığımızda
yeni baskılarında daha da geliştirileceğini düşünüyorum.
Umarım ki, kitabın ikinci baskısında
bölümlerin tamamı yenilenmiş ve bizim yaşayışımızın temellerini daha açık bir
şekilde okuyucuya anlatacak ve benimsetecek
bir tarzla karşımıza çıkar.
Bunu temenni etmemin ana sebebi
yazılışta kullanılan bakış tarzıdır.
Türkiye’de maalesef sosyolojik
çalışmaların ekseriyeti Emile Durkheim bakışı ile gerçekleşmektedir. Bu anlayış
Tunay Kamer hocamızın çalışmasında da görülmektedir. Dolayısıyla çalışmada yer
alan kavramların ekseriyeti yerli değildir. Ülkemizin dışında da bu tür
dayatmalar olduğundan “sosyal bilimlerde
alternatif söylemler” geliştirmek isteyen ve geliştiren sosyologlar vardır.
Tunay Kamer’den de beklediğim budur.
Soy ismi gibi etrafı aydınlatmasını bekliyorum doğrusu.
Bilindiği üzere “Kamer” “ay” anlamındadır ve “ay”
zifiri karanlıkları aydınlatır. Bilhassa dolunay daha güzel aydınlatır etrafı.
Tunay hocamız da çalışmalarıyla etrafı aydınlatacaktır diye bekliyorum.
Tunay hocam yeni baskıda eğitim
kavramını “maarif” muhtevasında ele
alır ve buna göre temellendirirse daha faydalı bir çalışmayı ortaya koymuş
olur.
Bilindiği üzere “ kültür” kavramının en kısa tanımlarından biri “yaşayış tarzı”dır. Yaşayış tarzı “maddi” ve “maddi olmayan” form şeklinde tebarüz eder. Maddi olmayan form
maddi formu şekillendirir.
Ve her iki form da bir inanışa istinat
eder.
Bu bütün toplumlar ve ülkeler için geçerli
olan bir olgudur.
Bundan dolayı Tunay hocamdan da
beklediğim eğitimi temellendirirken bu mantıkla ve yeni kaynaklarla kaleme
almasıdır.
Yeni bir bakışla genelde sosyoloji,
özelde eğitim sosyolojisi alanına faydalı ve etkili katkısı olacağından hiç
şüphe etmediğim Tunay Kamer hocamızı çalışmasından dolayı tebrik ediyor ve yeni
çalışmalarını bekliyoruz.
Eğitimin Sosyal ve Kültürel
Temelleri isimli çalışma alana katkı sağlayacak özlü bir çalışmadır.
Hayırlara vesile olsun tekrar.
*
Doç. Dr. Tunay Kamer, Eğitimin Sosyal ve Kültürel Temelleri Kavramlar, Olgular
ve Olaylar, PEGEM Akademi Yayınları, Ankara 2019.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?