8 Mart 2020 Pazar

Midyat’tan Çıktım Yola*


Midyat’tan Çıktım Yola*

Veysi ERKEN

            Hatırat okumayı sever misiniz?
            Sizi bilmem ama ben zevkle okuyorum.
            Yaşanmışlıklardan alınabilecek dersler vardır.
            En son okuduğum kitaplardan birisi bir hatırat kitabı.
            “Hak ve Hukuk Yolunda Geçen Yıllar” üst başlığı ile “Midyat’tan Çıktım Yola” ismini taşıyor.
            83 yaşındaki Utkan Araslı ile yeni tanıştım.
            Vesile olan dosta teşekkür ediyorum.
            Tanışır tanışmaz kitabını hediye etti.
            Kitabı okurken hüznünü ve sevinci birlikte yaşadım.
            Özgeçmişinin girişinde belirttiği üzere Midyat doğumlu bir şahsiyettir Utkan Bey. Aslen Erzurum Horasanlı bir ailenin çocuğu,
Yozgatlı.
Takdiri ilahi babasının görevi icabı Midyat’ta doğmuş ve hep Midyatlı olarak anılmış. Hatıratına “Midyat’tan Çıktım Yola” demesinin gerekçesi bu olsa gerek.          
            29.09.1938 Doğumlu olup 2003 yılında Yargıtay’dan emekli olmuş.
            Cenabı Allah kalan ömrünü hayırlı ve huzurlu kılsın.
            Hatırat hüzünlü bir vakıa ile başlıyor.
            Yüzbaşı Fazıl.
            Utkan beyin dedesi. 1915 Sarıkamış faciasında Horasandaki Ermeniler tarafından Ruslara ihbar edilmiş. Gidiş o gidiş. Bir daha haber yok. Peşine düşen, izini bulmaya çalışan eşi Sohban hanımın birkaç ay sonra Erzurum’dan ölüm haberi gelir.
            Yetim ve öksüz kalan Fazılın çocukları Edip ve Saniye amcalarıyla birlikte düşe kalka Horasandan iki yıllık süreç içinde Yozgat’a göç ederler.
            Edip yokluklar içinde büyür ve okur.
            Bunların hepsi Rabb'ul-âleminin ikramı ve lütfü.
            Edip İstanbul’da Hukuk Fakültesini bitirir, evlenir ve ilk görev yeri olan Midyat’ta cumhuriyet savcı yardımcısı olarak göreve başlar.
            Utkan beyin doğumu Midyat’ta gerçekleşir.
            Onun için her yerde Midyatlı olarak bilinir.
Utkan Bey babası gibi Hukuk Fakültesini bitirir.
Anadolu’nun muhtelif yerlerinde görev alır yurt dışında bulunur.
Beşiri, Divriği, Yozgat, Diyarbakır, Yeşilova, Zonguldak gibi yerlerde görev yapar ve bu yerler hatıralarında iz bırakır.
Paris’te bulunur, Yargıtay ve Anayasa Mahkemesinde görev yapar.
Emeklilikten sonra kızının A. B.D. öğrenci olan kızının yanına gider. Takriben orada dokuz ay kalır.
Utkan Bey. Midyat’ta başlayan ve Anadolu’nun muhtelif yerlerinde devam eden hayatında önemli bulduğu hatıratını kaleme almış.
Okudum.
Müstefid oldum.
Size de tavsiye ederim.
Kısa da olsa Anadolu hakkında bilgi sahibi olursunuz. Görmediğiniz yerleri tahayyül edersiniz.
Örf, adet ve yaşayışları hakkında bilgi sahibi olursunuz.
Cömertliği, misafirperverliği ve hitapları öğrenirsiniz.
İkram ve misafirperverliğin yoğun olduğu yerde “ye hâkim bey, utanma” ifadesi anlamında “ ye utanmaz hâkim ye” cümlesinin kullanıldığını öğrenmiş olursunuz.
Utkan Beyin hatıratını Amerika’da bir yaşanmışlığı naklederek bitireyim.
Utkan Bey “Amerika’da dikkatimi çeken en önemli özellik, kiliseler ve okulları oldu. İlkokul öncesi küçük çocukların eğitimini kilise nezdindeki okullar veriyor. Aslında kiliseler, çevresi ile birlikte ayrı bir dünya. Yüzlerce arabalık park yerleri mevcut. Annelerin en büyük görevi okul öncesi çocuklarını sabah kiliseye getirip, öğlenden sonra almak. Kiliselerde çok çeşitli Anglikan, Ortodoks, Prespitiryan, Katolik kiliseler var. Noel’de bir kere ayine gittim. Çoluk-çocuk tüm aile, en güzel kıyafetleriyle ayine katılıyorlar s.212-213” diyor.
Bizler camilerde Anaokulları açılsın dediğimizde la dinililer feveran ediyor ne diyelim.
Dostlara tavsiyem.
Okuyalım. Bilgilenelim.
Utkan Bey “Midyat’tan Çıktım Yola”.
Bu yolu okuyun ve sizler de çıktığınız yolun önemli kesitlerini yazın.
Hayırlı okumalar.
Selam ve Sabırla…

*Midyat’tan Çıktım Yola, Utkan Araslı, Ocak 2020, Ankara, İletişim: Kültür Ajans Yayınları, 0312 425 93 53.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?