16 Ocak 2010 Cumartesi

Nasıl Bir Öğrenim Sistemi*

Nasıl Bir Öğrenim Sistemi*

Dr. Veysi ERKEN

Giriş

Bir hareketin başarısı ve milletinin gönlünde makes bulması sahip olduğu amaç, hedef ve ilkelerin tutarlılığına bağlıdır. Büyük Birlik hareketini oluşturan Alperen camiasının amacı “ilayı kelimetullah doğrultusunda nizamı âlem” olarak belirlenmiştir.

Bu amaç doğrultusundaki hedefleri gerçekleştirmenin yolu nitelikli insan yetiştirmekle mümkündür. Nitelikli insan gücü ülkenin milletler camiasında söz sahibi olmasını sağlar.

Nitelikli insanın varlığı kaliteli bir eğitim-öğretim sürecini zorunlu kılar. Dolayısıyla eğitim-öğretim süreci hem bireyin, hem de toplumun hayatı veçhelerinden büyük bir öneme haizdir. Bu önem nedeniyledir ki, milletler camiasında milletinin söz sahibi olmasını isteyen Alperenler eğitim-öğretim sürecini ehemmiyetli görür.

Alperenler öğretim sistemlerini oluştururken bireyin “bilgi edinme ve bilgiyi kullanma hakkı”nın kısıtlanamayacağı ilkesini esas alır. Alperenler bireylerin muhtelif gerekçelerle bilgi edinme ve kullanma hakkından mahrum bırakılması ülkenin sömürgeleştirilmesine çanak tutma anlamına geldiğini kabul eder.

Öğretim sisteminin oluşturulmasına bilgi edinme bağlamında yaklaşıldığında, sistemin bireyin ilgi, istidat ve ihtiyaçlarına göre şekillenmesini ve öğretim kademeleri arasında ve kademelerin içinde esnekliği gerektirir.

Alperenlere göre insanı birey olarak önceleyen bir öğretim sistemi toplumun kalkınmasının ve mutluluğunun anahtarıdır.

Alperenlere göre öğretim sisteminin;

Vizyonu

Öğretim sistemi kendi kendine yetebilen, bilgisini teknolojiye dönüştürebilen ve başkalarıyla tecrübelerini paylaşmaktan mutlu olabilen, bu yolla başta kendi milletine olmak üzere tüm insanlara katkı sağlamayı hedefleyen bireyi, bir başka deyişle “insan yetiştirme” anlayışını esas alır.

Amacı

Öğretim sisteminin amacı insanın benliğini, kişiliğini ve bireyselliğini geliştirmek ve bu şekilde kendi kendine yetebilen bireylerden oluşan bir toplumun oluşumuna katkı sağlamaktır.

Öğretim Sisteminin Değerleri

- İnsanlarımız gücümüzdür,

- İnsan ilişkilerinde ahlak, saygı, dürüstlük ve güven temeldir,

- Kurumlarımız öneri ve eleştirilere daima açıktır,

- Bilimde dogmatik “gerçeklik” anlayışımız bulunmamaktadır.

Öğretim Sisteminin İlkeleri

- Öğrenci temel unsurdur,

- Kalite vazgeçilmezdir,

- Topluma karşı sorumluluklarımız vardır,

- Hizmette özgünlük ve dürüstlük vazgeçilmezdir,

- Kapılarımız hiçbir ayırımcılık olmadan herkese açıktır,

- Bireyin bilgi edinme hakkı sınırsızdır,

- Bilgi edinme hakkı her ne sebeple olursa olsun kısıtlanamaz.

Öğretim Sisteminin Yapısı

Hayatın her alanını kapsayan eğitim-öğretim sürecinin kendiliğinden olan kısmının dışında kalan alanının genel yapısı iki parçadan oluşur.

A-Örgün Eğitim

Anaokulu

0-5 yaş grubu çocukların, ahlaki, sosyal ve duygusal gelişimlerinin sağlandığı mekânlardır. Ebeveynin yokluğunu hissettirmeyecek tarzda düzenlenir.

İlköğretim

Öğrencinin benliğinin, kişiliğinin ve bireyselliğinin geliştirildiği yapı ve esnekliktedir. Programlar tutum, tavır ve alışkanlıkla birlikte teknolojiye dönüştürülebilen bilgilerin kazandırılmaya elverişli tarzda hazırlanır.

Programlar aynı zamanda ders seçme ve geçme esasına göre düzenlenir.

Ortaöğretim

İlköğretime dayalı nazari, beceri ve üretim niteliklerini kazandırma anlayışına göre yapılandırılır.

Nazari, tecrübî ve üretim niteliği kazandıran programlar arasında geçişlilik esastır. Programlar aynı zamanda ders seçme ve geçme esasına göre düzenlenir.

Yükseköğretim

Ülkenin araştırma, inceleme ve teknoloji geliştirmeyi sağlayan bilimsel kurumlarıdır. Ortaöğretime dayalı olan yükseköğretim kurumlarından bireyler ilgi, istidat ve ihtiyaçlarına göre faydalanırlar. Bireylerin yükseköğretimden bilgi edinme hakları hiçbir şekilde kısıtlanamaz.

Yükseköğretim talebi karşılayacak şekilde düzenlenir ve yurt geneline yaygınlaştırılır. Yükseköğretimde öğrenci dilediği zaman öğrenimine ara verme ve kaldığı yerden devam etme hakkına sahiptir.

B- Yaygın Eğitim

Örgün eğitim sistemine paralel bir şekilde düzenlenir ve iki sistem arasında geçişlilik esas kabul edilir.

Yetişkin Eğitim

Örgün veya yaygın eğitim kurumlarından mezun olanların kendilerini sürekli yenileyebilecekleri ve geliştirebilecekleri kurumlardır.

Öğretim Kurumu Açma

Uluslar arası kabul görmüş ölçütlere uygun olmak (akredite olabilme) şartıyla kamu ve özel kesimler veya bireyler tarafından her kademede öğretim kurumu açılabilir.

Finansman

Eğitim sisteminin finansmanı yerel vergiler, bağışlar, özel sektör, üçüncü sektörün imkânları ve merkezi yönetimin katkılarından oluşur.

Öğretmen Yetiştirme

Okulöncesi, İlk ve Ortaöğretim ve Yaygın öğretim kurumlarında istihdam edilecek öğretmenler, yükseköğretim kurumları mezunları arasından bir yıl süreli “öğretmenlik meslek formasyonu” kazandıran Öğretmen Yetiştirme Merkezlerinde gerçekleştirilir.

Sonuç

Yeryüzünde ilayı kelimetullah doğrultusunda bir nizam kurma iddiası ve talebinde olan Büyük Birlik hareketinin Alperenleri temel değerleriyle özdeş bir öğretim sistemi modelini insanlığın hizmetine sunmaktadır.

Öngörülen öğretim modeli bireyin maddi ve manevi yönlerinin dengesini kuracak ve bireyi içinde yaşadığı toplumla huzura kavuşturacak yapı ve esnekliktedir.

· Alperen Ocakları Dergisi, Ocak 2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?