31 Temmuz 2022 Pazar

Cumhurbaşkanı ve Meclis Seçimi

 Cumhurbaşkanı ve Meclis Seçimi

Veysi ERKEN

Cumhurbaşkanlığı ve Meclis seçimine bir yıldan az zaman kaldı.

Muhalefet ve yerli olmayan medya mensupları sürekli erken seçimden bahsettiler ve ediyorlar.

Tabii ki niyetleri halis değildir. Burada tartışma konusu haline getirmeye çalıştıkları Cumhurbaşkanının tekrar aday olup olamayacağıdır. 2007 yılında 367 sayısı ile oluşturmaya çalıştıkları kaotik ortamı tekrar etmeye çalışıyorlar.

Bu durumu ortadan kaldırmak için seçimlerin 14 Mayıs 2023 tarihine, bir başka ifadeyle erkene alınmasında fayda var diye düşünüyorum.

Seçim erkene alındığı takdirde bütün bu tartışmalara sebebiyet verenlerin foyası ortaya çıkacak ve ister ikinci dönem ister üçüncü dönem denilsin mevcut Cumhurbaşkanı tartışmasız bir şekilde aday olabilecektir.

Dolayısıyla seçimlerin bir ay öncesine alınmasında fayda var.

Bunu gerçekleştirmek için Cumhurbaşkanı, Meclisi seçime götürme ve feshetme yetkisini kullanması gerekir.

Cumhurbaşkanının, meclisi feshetme yetkisinin olup olmadığı yönündeki değerlendirmeler halk oylaması öncesinde yapılmıştır.

 Türk Hukuk Kurumu Başkanı olan Av. Yaşar Çatak durumu şu başlıkla ele almıştır. “Anayasa Değişikliğinde Cumhurbaşkanının Meclisi Fesih Yetkisi Var mı?”

Halkoylamasına sayılı günler kala, gündeme taşınan, Anayasa değişikliğinin 9. ve 11. maddeleri ile yürürlükteki Anayasanın 105 ve 116.maddelerinde öngörülen düzenlemeler tartışmaya yer bırakmayacak kadar açıktır.

Anayasanın 105.maddesinin dördüncü fıkrası “Hakkında soruşturma açılmasına karar verilen Cumhurbaşkanı, seçim kararı alamaz.”

Anayasanın 116.maddesinin ikinci fıkrası da “Cumhurbaşkanının seçimlerin yenilenmesine karar vermesi halinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi genel seçimi ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılır.” şeklinde düzenlenmiştir.

a) Bu maddelerden “Cumhurbaşkanının, TBMM’ni seçime götürme yetkisinin olduğu” dışında bir anlam çıkartma olanağı yoktur.

b) Cumhurbaşkanının seçime götürme yetkisinin, bir fesih olmadığı yorumu da yerinde değildir. Seçim kararı almak mevcudu ortadan kaldırmak demektir. Bu işlem “fesih” değilse, o zaman mevcut meclise dokunmadan, onu koruyarak, yanına bir başka (ikinci) meclisin seçilmesini sağlamak söz konusu olacaktır.

c) Cumhurbaşkanının TBMM seçimini yenilemesi durumunda kendi seçiminin de yapılacak olması, MECLİSİN FESHİ gerçeğini ortadan kaldırmaz.

Anayasa değişikliğiyle, Başbakan yetkileri Cumhurbaşkanına verilmektedir. Mevcut Anayasa’da TBMM seçimi yenilendiğinde görevdeki Başbakan da seçime gitmektedir.

Yeni düzenlemeyle, Başbakan hak ve yetkilerine sahip olan Cumhurbaşkanının aldığı seçim kararıyla Meclisle beraber kendisinin de seçime gidecek olması, bir özveri ya da lütuf olarak da sunulmamalıdır.

Öte yandan;

Getirilen değişiklikle, yasa yapma ve denetim yetkisi ciddi şekilde zayıflatılan ve Cumhurbaşkanı ile eşzamanlı olarak seçimi yapılan Meclisin, 3/5 çoğunluğu bularak seçim yenileme kararı alması uygulamada gerçekleşecek bir durum değildir.

Sonuçta; TBMM’ni feshedip seçimleri yenileyebilecek tek güç, Cumhurbaşkanı iradesi olacaktır. https://www.turkhukukkurumu.org.tr/basina-ve-kamuoyuna-duyurular/130-anayasa-degisikliginde-cumhurbaskaninin-meclisi-fesih-yetkisi-var-mi.html

Hâsılı kelam.

Ülkede cumhurbaşkanlığı seçimi bahanesiyle kaotik durum oluşturmaya çalışan yerli olmayan güçlere ve maşalarına bu imkân sağlanmamalı ve seçimler bir ay öncesine çekilerek 14 Mayıs 2023 Pazar gününde yapılmalıdır.

Selam ve Sabırla…

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?