26 Mayıs 2023 Cuma

Siyasi Cumhurbaşkanı

 Siyasi Cumhurbaşkanı

 

Veysi ERKEN

 

Olay ve olguları saniyelik olarak düşünenler sağlıklı karar veremez. Maalesef  geçmişte ülkücü, milliyetçi, nurcu, milli görüşçü olduklarını bildiğimiz veya zannettiklerimiziz mankurtlaştırıldığını, metamorfoza ve istihaleye uğratıldığına şahit oluyoruz.

Dün  sohbet ettiğimiz arkadaşlarımız cumhurbaşkanı çok siyasileşti diye bir kelam sarf etti. Doğrusu hayret ettim. Yıllardır tanıdığım bir arkadaş.

Kendisine sadece şunu ifade ettim.

Savruldun.

Savrukluğun sebebiyle hem ilke ve ülkülerini kaybettin. Bu yetmezmiş gibi siyasetin ne olduğunu da unuttun.

Ne demek cumhurbaşkanı siyasileşti. Cumhurbaşkanlığı makamı süs biberi mi?

Bakınız size eski bir yazıyı göndereyim.

Aynı teraneyi 2014 yılında da dile getiriyorlardı bazı kesimler. O günkü Anayasada da Cumhurbaşkanlığı makamının siyasi olduğu ifade ediliyor.

Şeytana uymayın ve kendi özünüze, ilke ve ülkünüze dönün dedim.  İsteyenler o gün yürürlükte olan Anayasanın 104. Maddesinde* tadat edilen cumhurbaşkanının görev ve yetkilerini okusun.

Ve şu siyasi cumhurbaşkanı başlıklı yazımı gönderdim. İşte o yazı.

“Cumhurbaşkanının siyasetin dışında olmasını dikte etmeye çalışmak siyasetin kendini inkârıdır. Hoş Türkiye’de siyaset değil politika var diyebilirsiniz.

Haklısınız.

Politika siyasetleştirilemediği için bu sıkıntıları yaşıyoruz.

Zira dayatmacılar politikaları gereği çıkardıkları kanunları farklı bir şekilde yorumlamayı marifet bilirler.

İşlerine geldiği gibi anlar ve topluma dayatırlar.

Mesela bir aday mevcut Anayasada belirtilen yetkilerimi kullanacağım diyorsa hemen kullanamazsın bu teamüllere aykırıdır, cumhurbaşkanlığı yetki kullanmaz Kullanırsan Başkanlık sistemine doğru gidiş olur diye feryat edilir.

Bu tiplere rahmetli Barış Manço’nun tabiriyle “oku bakaliiiim” dediğinizde okur -yazar değiliz derler.

Şunu hemen belirtmeliğim ki, seçilecek kişi yetkilerini tam kullanmalı ve aktif olmalıdır.

Cumhurbaşkanlığı pasif bir makam değil vizyoner bir makam olmak durumundadır. Bundan şu anlaşılıyor.

Seçilecek cumhurbaşkanı tamamen icranın içinde olmalıdır diyorum. Özellikle itiraz eden ve siyaseti etkisizleştirmek isteyenlere mevcut Anayasanın ilgili maddesini okumalarını tavsiye ederim.

Umarım ki, seçilecek cumhurbaşkanı siyasetin için yer alır ve ülkemizin ufkuna ufuk katar, ülkemiz dünyaya yön veren bir ülke konumuna gelir.

Selam ve Sabırla… 03.07.2014

           

 

·         2014’te yürürlükte olan madde Cumhurbaşkanının Görev ve Yetkileri (Madde 104)

Cumhurbaşkanı Devletin başıdır. Bu sıfatla Türkiye Cumhuriyeti'ni ve Türk Milleti'nin birliğini temsil eder; Anayasa'nın uygulanmasını, Devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir.

Bu amaçlarla Anayasa'nın ilgili maddelerinde gösterilen şartlara uyarak yapacağı görev ve kullanacağı yetkiler şunlardır:

a) Yasama ile ilgili olanlar:

Gerekli gördüğü takdirde, yasama yılının ilk günü Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde açılış konuşmasını yapmak, Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni gerektiğinde toplantıya çağırmak,

Yasaları yayımlamak,

Yasaları yeniden görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne geri göndermek,

Anayasa değişikliklerine ilişkin yasaları gerekli gördüğü takdirde halkoyuna sunmak,

Yasaların, kanun hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün, tümünün ya da belirli kurallarının Anayasa'ya biçim ya da esas yönünden aykırı oldukları gerekçesi ile Anayasa Mahkemesi'nde iptal davası açmak,

Türkiye Büyük Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine karar vermek,

b) Yürütme alanına ilişkin olanlar:

Başbakanı atamak ve istifasını kabul etmek,

Başbakanın önerisi üzerine Bakanları atamak ve görevlerine son vermek,

Gerekli gördüğünde Bakanlar Kurulu'na Başkanlık etmek ya da Bakanlar Kurulu'nu Başkanlığı altında toplantıya çağırmak,

Yabancı devletlere Türk Devleti'nin temsilcilerini göndermek, Türkiye Cumhuriyeti'ne gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,

Uluslararası andlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,

Türkiye Büyük Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetleri'nin Başkomutanlığını temsil etmek,

Türk Silahlı Kuvvetleri'nin kullanılmasına karar vermek,

Genelkurmay Başkanı'nı atamak,

Milli Güvenlik Kurulu'nu toplantıya çağırmak,

Milli Güvenlik Kurulu'na Başkanlık etmek,

Başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkıyönetim ya da olağanüstü hal ilan etmek ve kanun hükmünde kararname çıkarmak,

Kararnameleri imzalamak,

Sürekli hastalık, sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişilerin cezalarını hafifletmek ya da kaldırmak,

Devlet Denetleme Kurulu'nun üyelerini ve Başkanını atamak,

Devlet Denetleme Kurulu'na inceleme, araştırma ve denetleme yaptırmak,

Yükseköğretim Kurulu üyelerini seçmek,

Üniversite rektörlerini seçmek,

c) Yargı ile ilgili olanlar:

Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danıştay üyelerinin dörtte birini, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcı vekilini, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini, Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu üyelerini seçmek.

Cumhurbaşkanı, ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama görevleri ile diğer görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Yazı Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?